fredag 3 juli 2009

Gammalt hederligt svenssongnäll...

Jaha, då var det vädret igen...
Igår afton satte jag mig i sambons svarta Volvo 940, den helt befriad från klimatanläggning, i hopp om att hinna handla lite innan helgen. Jag är ju nu ensam hemma med tre småttingar och håller mig mest kring huset som ni kanske förstår. Tar då tillfället i akt ibland och åker på inköpsrunda då kära sambon har kommit hem från arbetet, vid 17-18 snåret.

Igår var det Maxi, plantagen och Apoteket som var på tapeten. Jag kan säga att åkturen dit - med likt en medelålders raggare nervevade rutor runt om, bilstereon på högsta volym och svetten lackandes i pannan - kunde liknas vid känslan då man (jag och mååånga andra) tog en runda till solariet på vägen hem från jobbet under tidigt nittiotal. Sommar som vinter svängdes det in på denna inrättning, helst de som annonserade om nya rör! Min bilfärd i går påminde starkt om då man låg där inmejslad likt en svettig, tjugoårig skinkskiva mellan solariedelarna, med trasig bordsfläkt på stolen intill, högsommarvärme ute och ca 60-gradig värme inne och räknade minuter tills hemskheten var över. Tick tack, tick tack, aldrig har tjugo minuter gått så sakta som då... men vi var bruna, snygga och ägde discogolvet...
Igår var jag blek, svettig och irriterad. Och typ tjugo år äldre.
I morse var det mulet, luften stod stilla och ett frestande regn strilade. Det kändes som om det fläktade ljuvligt... i ungefär en timme.
Sedan kom solen fram igen, termometern återgick till sina normala trettio och allt är som vanligt.

Inte ids man ens lägga sig i solen en stund så man kanske får lite gammal hederlig nittiotalsbränna heller. Nej hu vale, det är alldeles för varmt för det. Förresten har jag hört att det tjatas om att vitt är det nya bruna och det passar ju utmärkt.

Men leka med barnen i vattenspridaren - det är grejer det!

Hur har ni det idag?

För att hetta upp stämningen lite lagom till fredagskvällen väljer jag fantastiska MÅNS!
Kram på er! =)


1 kommentar:

  1. Helt underbart, med en stekande sol från en klarblå himmel. Jag älskar solen! Men nätterna är varma. Har varit hemma för VAB idag, min lilla son är dålig.
    I helgen invaderas vår stad av motorintressade, så det lär brumma.
    Ha en underbar helg!

    SvaraRadera