torsdag 1 oktober 2009

Modellbygge pågår... Allt för en bättre värld.

Jag är en av de som lider, varje dag, av en hel massa fulhet som måste man måste utstå i sin vardag. Men jag tror Alvar (Aalto) hade fel (se citatet på bilden ovan) i sitt uttalande. Jag tror stenhårt på att en människan som omges av en vacker värld blir en vacker människan.

Idag har jag påbörjat målningen av min husmodell i skala 1:20.


Mitt första modellbygge har tagit över i stort sett hela mitt liv. Underbart roligt att få denna utmaning - fantastiskt så det förslår, och nog känns det konstigt att få spendera dagarna svävande på små drömska moln.

Jag kan knappt bärga mig, vill helst hänga i högskolans inspirerande korridor varje vaken minut.

Här finns våra verkstäder, föreläsningssalar, datasalar, utställningshallar och materialförråd.

Vår första kurs i utbildningen är Kreativa verktyg som om 4 veckor mynnar ut i presentation och utställning av allas våra modeller av en tjugo kvadratmeter stor byggnad i valfritt utförande.

Vårt hemklassrum används till stor del som ateljé.


Min blir en trädkoja - en form av utslussningsbostad för ungdomar 16-19 år. Ska vara underordnad naturen med sitt trädlika utseende. Byggs i återvunnet grånat laduvirke, gärna norrländskt, och kröns av ett tak av torv. Interiören har en vit bas med inslag av zink, röd ockra, blekgrön; materialinslag av ull, linne och patinerat trä.
... typ som hemma hos mig ungefär... =)


Om inte annat så blir nog barnen överlyckliga den dagen då jag bär hem min skapelse. Tror att detta lilla hus passar lilla Polly Pocket som handen i handsken?
Men nu var det ju inget dockskåp vi skulle göra...


Kram på er!

1 kommentar:

  1. KRAM VÄNNEN!!

    Du är som klippt o skuren till detta :0)

    SvaraRadera