torsdag 27 november 2008

En riktig jul...

Allt blir riktigt juligt nu när tomtarna tagit sig fram ur vrårna, tipp tappat på tårna... Frågan är var jag ska våga ställa dem denna jul? Ungarna far fram som tromber ibland och jag vill ju inte riskera att någon bryter av ett ben, varken någon av barnen eller någon av tomtarna. Nu står de på sin vanliga plats bland all bråte på köksbordet, inklämda mellan mina inrednings- och mattidningar och några uttorkade gamla stackars växter av modellen höstglöd. Glöden har falnat helt och övergått i något som mera liknar aska, så nu ska de kastas ut ut ut till förmån för flerstjälkiga och säsongsenliga julrosor.
Bredvid tomtarna har jag tänkt placera min egenhändigt tillverkade adventsljusstake av väl tilltagen sort. Jag har tröttnat på att hela tiden hamna i otakt när det gäller ljusförbränningen på smala, skrangliga och snabb-brunna kronljus och har därför slagit på den stora trumman och använt blockljus detta år! Nu kan jag tända ljuset/ljusen varje dag istället för en kvart varje adventssöndag för att undvika snedbränning. Tror det kommer att bli helt enkelt lysande...

Här ser ni även dagens leverans av mitt senaste Traderafynd: fin o bastant brödkorg i nyskick, från Bruka, samt fyra stycken fina dukar från Himla i pastelligt ljuva färger. Allt för en sisådär 60 riksdaler. Ett miljövänligt och klokt sätt att byta ut sitt nötta och slitna krafs mot nytt, och inte tala om att jag gladeligen utnyttja kära gamla Posten för leverans, när de nu kan stoltsera med en chef som numera kanske, bland de överfulla postsäckarna, i sann Karl-Bertil Jonssonsk anda, hörs mumla "att ta från de rika och ge till de fattiga".... När han nu helt avstår ersättning. Hedervärt. Gubben reder sig nog ändå.
Det är nästan så man får något religiöst i blicken, lagom till advent och allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar