söndag 30 november 2008

Är det fult att hota med Tomten...

Nog tryter tålamodet vissa stunder, ungarna är trötta, själv skulle jag bara kunna gå och lägga mig och slumra en stund på soffan om jag fick, och då slinker det ur mig: "är du inte snäll och gör som mamma vill så kanske Tomten blir arg och inte kommer med några julklappar"...
Låter ju vääldigt pedagogiskt så här i efterhand, men jag lovar, i stundens hetta känns det fullt legitimt att ge sken av att Tomten är någon med ständig kontroll på alla och en var. Han står i trädgården bakom buskarna hemma hos barnfamiljerna och ser minsann vilka som kivas, träter, tar kakor, luggas, nyps, vägrar ta på kläder på morgonen eller ställer till allmän oreda vid matbordet...
Nu vet ju inte mina barn att vårt pannrum redan är till bredden fullt med redan inhandlade och inslagna paket, så liite kan jag väl få skrämmas, eller borde jag skämmas?
Klart, Tomtens trovärdighet kan ju också naggas lite i kanten då julklappssäcken ändå är välfylld på julafton trots alla lillasysters blåtiror och alla stulna kakor som ligger gömda under sängen i ett litet skrin...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar