torsdag 12 november 2009

Receptdags!


Nu kan jag knappt bärga mig, igen. Och detta exklusivt bara för att mamsen (jag) nog får de finaste paketen under granen i år - mest tack vare Annica på Home no. 1....

Fick ett ljuvligt tips på lussebullar av rang en gång av en kär väninna med stil, klass och finess. Hon vet hur en lussebulle ska smaka.
Hennes bulle hamnar långt - det längsta du nog kan komma egentligen - från en torr, kompakt och stabbigt trist typ som fastnar i gommen lagom till glöggen. En lussig bulle värd namnet, helt klart. En sådan som lägger sig som bomull kring hjärtat!

Varsågoda.
Å hör ni - som danskarna brukar säga: God spis!


Lussekatter på fru Sternskan vis


35-40 st

Dag 1
2 påsar saffran (10 g)
2 tsk brännvin

Dag 2
5 dl fingervarmt vatten
2 l mjöl
100 g jäst
3,5 dl socker
300 g rumsvarmt socker
3 st ägg
saffransblandningen från dag 1

Lägg saffran i brännvinet dag 1 och låt stå över natten.

Dag 2 inleds med en fördeg: blanda vatten, hälften av mjölet och all jäst till en välling.
Låt vila i bunken i 20 min. Under tiden rörs socker, smör och ägg ihop i assistent.
Tillsätt nu saffransblandningen, fördegen och resten av mjölet.

Kör degen smidig i ca 4 min (i assistent).
Om så önskas kan blötlagda och avrunna russin tillsättas i degen.
Låt sedan degen vila några minuter och dela den sedan i 36 - 40 bitar.
Rulla bitarna till 30 cm långa längder. Forma figurer som lussekatter eller annat.
Lägg dem på plåt med papper och låt jäsa under handduk i ca 1 timme. Sätt ugnen på 220 grader.
Grädda bullarna i ca 7 min.
Pensla dem sedan med smält smör och strö över socker.

Njut.

2 kommentarer:

  1. Ahh ska du fresta med lussekatter nu blir man ju hungrig igen ;-)

    Kram Annica.

    SvaraRadera
  2. Wow, detta måste jag ju prova. Det är så lätt att de blir torra. Fast på sistone har jag malt i lite mandel och slängt i ett par ägg, och det hjälper till också faktiskt. Tänk att det snart är dags:)

    SvaraRadera