måndag 9 november 2009

Riktigt eller oriktigt...

I dag har inspirationen åter börjat att sakteliga spira.

Kreativitetskurvan har vänt sig aningen uppåt igen, efter två låååånga veckors segdraget nedåtlut.
Dessvärre (?!) har jag nu istället snöat in mig på Fibonacciserien och Gyllene snittet Fi (1,618), dessa mätinstrument för harmoniska proportioner: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13 osv.
Jag som dessutom har skitsvårt för allt som har med matte att göra... Ja ja, nu kanske jag äntligen kan sätta det i samband med något som gör ämnet begripligt?


Tänk att man kan hitta dessa proportioner nästan överallt i naturen - även på oss själva!
Riktigt eller oriktigt, eller kanske heltokigt bara? Jag är i alla fall glad att jag orkar snöa in mig igen, kändes helt omöjligt alldeles nyss.
Heja heja, mänsklig arkitektur med inbyggd harmoni... Det låter som min melodi!
Och nu ska jag minsann räkna ut om inte sekelskiftesvillan Sjötorp i Ljungskile inte är byggt efter samma Modulorsystem som klostret i Frankrike, ritat av Le Corbusier? För visst är de båda vackra och harmoniska - trots sina olikheter!

Ha en bra dag. =)

3 kommentarer:

  1. hej!!!
    Ja visst är det häftigt!

    Kram Annica.

    SvaraRadera
  2. Spännande utbildning du går på, men villa Sjötorp ligger i Ljungskile! Nu var jag näsvis!!

    SvaraRadera
  3. Anne-lie: inte då. Tryckfelsnisse slog till... =)

    SvaraRadera