måndag 13 oktober 2008

Förtroenden...

Jag har sedan ett år tillbaka spenderat det mesta av min shoppingtid på detta fantastiska forum Tradera. Säljer, men MEST köper allsköns ting till superba priser. Det finns ju verkligen ingenting som INTE går att sälja! Är ju annars inte direkt en loppismänniska som gillar att gå runt och rota i läskiga lådor med otvättade barnkläder och nerkladdade leksaker. Men här är det något annat, valfritt vilket skick man vill rikta in sig på. Det såklart, visst blir det fel ibland.
Då jag köper det mesta till mina barn här, lägger jag gärna bud på nyare prylar. Sedan håller man tummarna att ingen annan vill fynda just den dagen, fet chans... och håvar in bästa kapet! Hem kommer sedan små finurlig paket, invirade i plastpåsar från Ica, eller i lyxigt kraftiga polarn o pyretpåsar, frenetiskt ihoptejpade med svårforcerad packtejp, inknökta i brevlådan. För en hemmamamma på landet är detta finfint, då jag slipper åka in till stan och vandra runt runt i butiker, i timmar, när allt på listan ändå inte finns inkommet, eller bara är slut... Jag spar dessutom miljö genom att bilen står och jag håller posten vid liv.
Det är ju lite som med gårdsbutikerna här på landet, där jag köper potatis, grönsaker, ägg och annat gott och smått, man litar på varandra. Som gårdsägaren som modigt lägger alla sina produkter öppet på fina grovahyvlade, hödoftande hyllor i sin obemannade ladugårdsbod, lämnar dessa ting helt ensamma med mig och min goda avsikt, tillsammans med ett olåst litet kassaskrin att lägga pengarna i. Omvänt: att jag vågar betala innan jag sett eller fått varan på Tradera. Litar fullt och fast på alla dessa småbarnsmammor och kanske pappor, ser alla som genomärliga och utan en uns av bedrägeri i sinnet.
Nog tror jag att vi som människor mår otroligt bra av att få en bra känsla i själen av att någon okänd visar ett sånt förtroende. Jag skulle aldrig kunna missbruka detta och sedan sova om nätterna. Och så fungerar nog alla dessa säljare på Tradera också, man vill vara en bra person, må bra av sina handlingar, det gör att man växer och känner sig stolt och bra. Om man sedan kan tjäna sig en hacka i samma veva - good for you! Win - Win situation! Helst i dagens samhälle där en del ser på oärlighet som något normalt pga girighet.
Eller jag kanske bara är naiv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar