onsdag 15 oktober 2008

Höstblåsor och selektiv perception...

Här har vi idag fått konstaterat, med tips från annan småbarnsmamma, att det är höstblåsor som får min Mellenbebis att gråta när hon försöker ägna sig åt sin favoritsyssla, ätning. Prickar och blåsor i handflator, på fötter och alltså i munnen. Lilla stackarn, låg och vred sig hela natten tills hon utmattad somnade i vår sängs fotände. Nåväl, hon leker här hemma nu resten av denna vecka, med mig och Lillmormor (vår bebis). Jag har efter gårdagens pausering i studierna återupptagit dessa. Har satt studieområdets ämne perception under luppen, samtidigt som jag har ena örat och ögat inställt på mina barn. I boken pratas det om selektiv perception och hur man kan ha dela sin uppmärksamhet mellan två stimulin (typ ett barn och en bok i mitt fall), och ändå lyckas memorera bokens mest väsentliga innehåll... Otroligt, men faktiskt, det FUNKAR. Så det är bra att jag tränat ett tag på att ha BREEEED fokuseringspunkt.
Ja, mycket snack om mina studier blev det idag. Ett sätt att kanske få "samtala"med någon... Vet ju ändå inte om någon läser det här, men det känns skönt att få dryfta lite nya termer, än om det är mest med mig själv.

Nu ska jag gå och prata bebisspråk en stund, för nu har Lillmormor vaknat. Mellanbebis, hon sover middagslur. Da da di di.. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar