måndag 8 juni 2009

Jag vet var skåpet ska få stå...

...när det blivit vitt vill säga.

Med mormor mumlande besvärat i nacken har jag i dag slipat och tvättat mitt vackra skåp. Ni vet, det jag hämtade i Nyköping för ynka 200 riksdaler, vad är det med folk egentligen...
Min kära mamma är ju av den generationen som för sitt liv inte kan förstå varför man kan måla en gammal mörkbrun möbel vit, trots att den då får leva en liv som älskad, beundrad och framställd - ungefär som det liv vi alla vill leva. Inte behöva stå i skymundan: undervärderad och alltför klumpig i fula kläder.

Nej, här ska äntligen målas om för att sedan pryda sin väl valda plats med glans - äntligen få komma ur dammiga förråd för att inta nya utmaningar.


Så min kära mor får vackert finna sig i förvandlingen. Hon blir säkert lika glatt överaskad av resultatet som alla andra små harklande olyckskorpar... ;)



Jag såg henne minsann ute i orangeriet idag då hon frossade bland uppslagen i min nyss hemkomna bok Inred och dekorera ljust och lantligt.... Jag hörde henne mumla glatt över de broderade paradhanddukarna innan jag osedd drog mig tillbaka in i huset.


Minsta glädjebägaren stormar sig fram genom livet, lika nära till skratt som gråt. ler med alla tänder...

I dag var det sista dagen på dagis för min största tjej.
Kudden fick följa med hem med orden "nu behöver du den inte mera..." Lilla grynet känns stor, så stor. Jag kramade henne hårt vid läggdags, som om hon borde förstå hur fort tiden går, hur man ibland önskar att den stod still för ett ögonblick. Bara så att man hann med. Hann se.

Hon önskar sig en ny ryggsäck, ett pennskrin och en fin penna till hösten - till sexårs. Vill inte ha Bamseryggan längre - den är för småungar visst...
Absolut.
Hon vill lära sig läsa - på riktigt, övar ständigt.
Min lilla unge, liten som en sparv - alldeles nyss. Alltför länge sedan.

Förresten!
Ni har väl sett att vår gårdsbutik Lavendeldrömmar har fått en alldeles egen liten blogg?
Jojo men, riktigt kul. Nu får ni mina mammiga tankar för er själva igen. Känner att jag på sistone kommit lite ifrån mitt ämne - det jag vill att min blogg ska vara: min ventil för tankar och funderingar om stort och smått.
Kanske liite inredning också ryms ibland, eller hur?
Ni vill väl se hur skåpet blir när det är klart?
Titta in på Lavendeldrömmar när ni har en minut över. Vi kommer att hålla bloggen uppdaterad på nyheter och projekt i butiken, samt en hel massa annat matnyttigt! Länken ligger i högerspalten.

Nu ska jag gå och knyta mig. Imorgon ska vi ha mysfrukost med tända ljus, stekta ägg, yogurt, frukt och mackor för att fira vår lediga sommar som vi har framför oss. Sedan småpyssla och ta vara på sista veckan med lilla mormor vid vår sida.

Underbart.

Och kände jag inte att luften nyss blivit en aning varmare också...?


Kram =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar