tisdag 23 juni 2009

Naken...

Min lilla älskade, min allra käraste, mitt nu och min framtid. Mitt allt. Vår mellanbebis.
Med din lilla vikta örsnibb, med dina runda bedårande kinder, dina klara fina ögon, med ditt fjunigt ljusa hår får du mitt hjärta att le - varje dag - och undra varför just jag skulle få ett av de finaste barnen av alla. Att du skulle välja att komma till just oss. Du förundrar med din omtänksamhet, din vänlighet och dina kloka ord. Du sprider din glädje och dina världsliga funderingar runt dig där du går - till alla och en var - med hjälp av diplomati och visdom bara funnen hos en treåring av rang. Vår lilla treåring - vår lilla Clara.
I lördags hände det som inte får hända. Det man som förälder kämpar varje dag med att bortförklara, förtränga eller förbise. Låtsas bara händer andra. Ignorera.
Jag grät, irrade och förbannade. Ångrade, förklarade och bad. Bad om att någon skulle ha överseende och låta gå för denna gång. Skona mitt barn.
Nu är du hemma igen. Efter nätter av oro och kval. Någon tycks ha hört. Lät gå. Valde någon annan. Denna gång.

Med stödkrage, brutet nyckelben och en hel kasse med sjukhusmutor anlände du - försiktig och rufsig lagom till kvällsmaten.
Du fick komma hem igen - hem till mamma - frisk som förr, fast lite mera mörbultad.
Men med en påminnelse om att livet är skört - det liv vi räknar med, anser vara självklart och oförstörbart. Evigt.

Jag visste inte hur mycket det betyder att höra dig säga, då jag vaknar trött i ottan: Mamma, du är fiin... Jag vill pussa dig...

Eller så hade jag råkat att bara glömma det för ett ögonblick.

Tack min lilla älskling, det är du med. En av de allra finaste.

4 kommentarer:

  1. Jag är så otroligt glad att allt gick bra för
    Clara!
    En olycka, plötsligt så händer det bara. Utan minsta förvarning och inget man kan göra något åt. Det värsta som man kan vara med om som förälder.....

    Många kramar och tankar till er!

    SvaraRadera
  2. Åh men älsklingen!
    Vad har hänt??

    SvaraRadera
  3. Usch vad fort livet kan förändras, skönt att det gick bra för din lilla dotter.

    Lycka till med er lilla butik.

    SvaraRadera
  4. Ojojoj va dar det som hände, tack o lov gick det väl bra?? Hoppas din lilla änglaflicka mår bra nu.
    Kram på dig/Ingela.

    SvaraRadera