måndag 27 april 2009

Hot stuff...

Vilken dag! Termometern tangerade nära på trettio grader i "orangeriet" - trots korsdrag och persienn-nerdragning. Ute värmde luften med sina modiga 22.
Barnen svettades och gnydde, ovana inför den heta anstormning vädergudarna tillhandahållit dagen till ära. Vi drack saft och åt bulle i skuggan av markisen.
Studsmattan gapade öde, tvätten på linan fladdrade snustorr och humlorna verkade mera förvirrade än vanligt då de körde sitt kamikazerace innanför rutorna.

Jag har börjat förvandlingen av min fars gamla fula byrå. Han snickrade ihop den under sin skoltid någon gång i början av 40-talet, så jag vill gärna ha den kvar där jag kan dra med handen längst sidan och minnas min fars livslånga intresse. Så nu blir den vit och vacker. Den ska prydas av mormors gamla spetsduk och andra sköna ting. Ovanför ska barnens porträtt hänga tillsammans med några väl valda ord - kanske något ur min franska ordbok...
Eller med latinets trolska charm - Ab imo pectore... av hela mitt hjärta.
Ni kanske har förslag på en liten strof om oändlig kärlek? Skriv!

Jag har även lagt ut lite krokar efter andra möbler att piffa. Gamla tunga och prydliga linneskåp som rymmer allt en trebarnsfamilj kan tänkas behöva gömma på pappersklädda hyllplan från svunnen tid. Livet blir så mycket snyggare att se på - att omge sig med.

Våra planer smids det vidare på, mina och grannens. Livet känns spännande och fullt av möjligheter, underbara vänner och lyckliga och friska barn.

Tänk så det kan bli ändå.

Om man bara vågar.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Kul att du vill vara med och tävla! Det gör mig glaaad!

    Med vänliga hälsningar
    Kerstin

    SvaraRadera