torsdag 2 april 2009

Nu är jag anmäld ...

Bilden länkar till MDH´s program Rumslig Gestaltning.

Idag gjorde jag en webanmälan till MDH.
Jag tog tjuren vid hornen och klickade in mig i systemet, så nu finns jag där, jag har lagt in mina högst prioriterade önskemål om utbildning mot mina drömmars mål.
Tänk ändå om jag en vacker dag står där med nya vägar att välja, vägar som äntligen kanske leder mig rätt i livet. I stället för att irra runt i periferin, aldrig få entrébiljett in till stormens öga där allt det fantastiska sker och skapas. Bara suttit häcka i slutet av kedjan, sitta och se allt det vackra passera mina ögon utan att någonsin ha chansen att ha ett finger med i spelet.

Nu är det helt enkelt dax. Min tur nu, att ta steget i rätt och modig riktning inte fega ur och bortse från. Jag vill inte sitta gammal, vresig och grå där på hemmet, nypa personalen i ren ilska över att aldrig ha ens försökt. Aldrig ha tagit chansen, kastat bort min talang, fast jag vet att jag skulle ha klarat mig galant - lyst, glänst och sprudlat. Istället har jag stångat mig själv blodig över att jag smet ut bakvägen, tyst utan att någon sett mig. Känt mig dum och förlägen över att ens ha tänkt tanken, över att ens ha trott mig duga ...

Men nu ska det bli ändring, nu får det bära eller brista, jag kan inte hitta en annan väg i livet än att ta vara på min förmåga att skapa något handfast av alla mina kreativa idéer.
Ni undrar nog, men jag har förnekat min livsdröm så länge och så stark att jag inte ens kan sätta ord på vad det är jag egentligen vill och menar. Ibland undrar jag t o m om jag bara inbillat mig alltihopa.
Jag ska göra det enkelt för mig - använda mig av programbeskrivningen så kanske ni förstår den riktning mitt liv alltid ha velat ta, men aldrig riktigt vågat.

"UTBILDNINGEN Rumslig gestaltning handlar om att optimera rum och miljöer för kommunikation.

Det kan handla om att skapa mötesplatser, till exempel genom att anpassa en skolgård att bli pedagogiskt användbar eller med hjälp av skyltning leda människor rätt. Med avancerade designprogram visualiserar du dina idéer och du tränar skissteknik. Du arbetar med och utan dator, både enskilt och i grupp. Genom konstruktioner och 3D-modeller anpassar du idéerna efter den aktuella målgruppen och situationen.
Du jobbar ofta med skarpa projekt och verkliga uppdragsgivare. Genom samarbeten under studietiden utvecklas goda nätverk som är värdefulla för ditt framtida yrkesliv.
Du samarbetar med studenter från Textdesign och Informativ illustration.

Dessa program utgör tillsammans med Rumslig gestaltning grundutbildningarna inom huvudämnet informationsdesign. Informationsdesign behandlar hela processen från idéstadium till utformning och användning av olika informationsmaterial ... osv"
Mer finns att läsa om du klickar på bilden ovan.

Min pappa var en pappa av den gamla stammen, en sådan som slet hårt och så gott som arbetade ihjäl sig. Det var något som ansågs vara det enda man skulle göra. Larviga idéer om larviga yrken - som att jobba med design eller illustration var för honom helt främmande. Han uppmuntade mig aldrig någonsin till att ta vara på min förmåga och sträva efter min dröm. För drömmar det hade jag redan som liten. Men de förträngdes mer och mer då jag hela tiden fick höra att man skulle ha ett "riktigt jobb" - skulle "komma ner med fötterna på jorden". Jag gav upp min dröm.

Nu har jag tänkt lyfta, sväva fritt så högt jag bara kan - när jag nu får. Kanske aldrig mera vidröra marken igen, om jag har tur! Det är dax att skaffa ett yrke som gör mig lycklig i hjärtat och själen av att kunna utöva. Det är viktigt att vara lycklig i livet - vad har vi annars här att göra?

Och vad mina barn i framtiden än får för sig de vill syssla med, aldrig ska jag vara den som släcker glöden i deras ögon. Aldrig ska jag låta dem irra runt utan mål, som katten runt het gröt.
Kanske lämnar jag ett sunt avtryck i deras hjärtan - att drömmar kan leda rätt i livet, om man lyssnar - och vågar.

3 kommentarer:

  1. Jag vet att en dag har du ditt dröm jobb och då är det bara att gratulera den arbetsplatsen, för en bättre arbets kamrat kan man nog inte få. Du är fantastisk. Vi ses på lördag em. Stor kram från Slagsta bruden.

    SvaraRadera
  2. Jag håller mina tummar för dig vännen!
    Jag blir så glad för din skull och hoppas
    att allt går vägen så som du vill.
    Det ska bli så roligt att få träffa dig o familjen efter påsk!
    Är lite "irri" på målaren som jag trodde skulle
    fixa målning o tapetseringen under nästa vecka, men nu ringde han idag och sa att han inte kan komma först veckan efter påsk.grrrrr så trist det blev :0(

    Kram !!

    SvaraRadera