fredag 24 april 2009

Morgonstund har guld i mun...

Vilken helt fantastisk morgon.
Solen gassar redan upp termometern till hela tjugoåtta grader i solen - var ska detta sluta?

Vacker mossa täcker betongkanterna kring min örtagård som nu börjat vakna ur sin vintervila. Gräslöken spirar.

Måhända i solstolen med en god bok... =)
Men klockan är inte nio ännu och än återstår många morgonbestyr innan familjen kommer sig ut. Ungarna har redan hunnit studsa studsmatta - om än i pyjamasarna - till synes helt utvilade efter en relativt vandringsfri natt.
Jag la ner penseln när horisonten övergick rosa.

Igår kväll målade jag gamla avlutade fönster - piffiga och shabbiga - som ska hängas upp som dekoration i mitt framtida "orangeri". Har ni hört den förr? Jodå, jag har ju bestämt mig/oss för att köra den vita lantliga stilen fullt ut, och detta innefattar då således även vår inglasade altan på 7 gånger 7 meter. Mycket färg går det åt, men allt kommer åtminstone ur samma hink med tonad vit Servalack. Matgruppen ska vi spraymåla med oljebaserad färg. Känns enklare än att stå med pensel på tusen smalsmala ribbor -nu ställer vi hela rasket på ett underlag och vips...

Jag har också målat klart den gamla stringhyllan med tre hyllplan och två lådor under den lägsta hyllan, plus lite annat smått och gott.

Skönt att plocka fram sakerna istället för att de står oönskade och småfula i en skrubb någonstans och snyftar.

På tal om vackra ting så är det pysselkväll hos grannen ikväll!

Ljuvliga och värmande vänner - från Ateljé Margaretha.

Äntligen, då vi varit smittbärande lite till mans i byn och fått skjuta upp vår egentid ett par dagar. Nu blir det handledsvärmare, pärlor, spetsar, Chevré, och om orken skulle tryta ett glas Sherry i skymningen? ;)

Tills dess blir det en riktig utedag - picknick i soldränkt skogsbacke, lunch ute på alta... jag menar i orangeriet, lek och bus, gödsling och genomgång av rosor, samt lite krukplantering ute. Barnen gillar ju att sätta frön. Jag ska passa på att ta in några kvistar från körsbärsträdet och sätta i en hög vas. De är ju helt bedårande i sin enkelhet.

Hoppas ni kan njuta av dagen ni med.
Kram på er mina läsare!

2 kommentarer:

  1. Tack för att du tänker på mig idag! Det gör mig varm och tacksam. Kram

    SvaraRadera
  2. Hoppas att du fick en härlig dag, längtade hela arbetsdagen igår att det skulle bli fredag kväll! Ser framemot lördagen då de lovar sol o värme

    SvaraRadera