måndag 22 december 2008

Julmat för alla...

Idag har jag spenderat två hysteriska timmar på vår ICA-affär. Med en överfylld vagn, som envisades med att hela tiden dra åt vänster lyckades jag bocka av allt på listan. Kryssade, krockade och bröt mig fram genom sävliga pensionärer botaniserande bland julkorven, irriterade barnfamiljer med skrikiga bebisar och molokna samt julbojkottande singelpappor i en evighetslång charkkö.
Jag köpte små färska och alldeles underbart rara små brysselkål som jag ska gräddstuva och sedan hoppas att det är någon fler salig typ än jag själv vid julbordet som finner glädje i denna läckerhet? I går kväll slog jag och sambon in alla julklappar medan skinkan ugnsbakades. Jag hade gnidit in den med krossad kryddpeppar och lagerblad, och det spred en mumsig doft i hela vårt hus. Vid midnatt när alla paket låg inslagna och namnade och alla barnen sov tog jag och käre sambon oss en skinkmacka med den fortfarande ljumma skinkan på för att fira kvällens arbete... obeskrivligt gott med senap från vår lokala favorit Valmas döttrar. Nu ska vi bara försöka låta bli att äta upp hela skinkan innan julafton.


Vi har Honungssenapen som skinkfavorit juletid, men tack vare Valmas otroliga smakkombinationer kan man med glädje äta sylt och marmelad alla dagar på året. Bilderna är lånade av Valmas döttrar.

I morgon ska jag upp i ottan för att hämta lilla mormor på tågstationen. Sen kan julen få börja. Vi ska ägna resten av morgondagen till skapelsen av årets pepparkakshus.
Lite mera julstämning om det önskas:
YouTube - Last Christmas - Wham! (HQ Audio)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar