tisdag 9 december 2008

Nu är det jul här i vårt hus...

...så julen kan komma, hopp falleralla la.

Jo du, alla rum så när som på tvättstugan har fått en släng av julen. I år har jag slagit på stort och till och med satt julgardiner i teverummet, denna annars bortglömda del av våra 220 kvadrat. Här ska vi dessutom hinna med att möblera om innan mormor kommer... hon får väl fnatt om ingen har lyft ett finger på ett halvår? Åtminstone kan vi ju ha gardiner i fönstren. Juliga är ett plus förstås!
Doften av saffransbröd, knäck och utblåst stearinljus ligger som en varm ullpläd över det hela, och visst anar man även nyknäckt valnöt med en uns av mandarinskal i bakgrunden.

Nybakta saffransbullar med mandelmassa och smör.

Vi har ledigt från dagis på tisdagar och spenderar därmed stor del av dagen med att pyssla, nu har allt förstås ett lite mera nischat tema, juligt rött, limmat och dessutom tejpat högt och lågt med stoor femårskärlek.

I går började måndagen med obligatorisk lämning av två små på dagis 8.30, sedan tandläkaren för egen del. Har ni samma ångest som jag inför detta (för mig) årliga besök? Jag ägnar dygnet innan med att för kung och fosterland gå loss med allsköns tillbehör på min garnityr, för att under detta dygn återställa mitt gap till vad det kanske var i min storhets dagar... Jag borstar i en halvtimme, sedan tar jag den förhatliga tandtråden som ger mig mörkblå fingertoppar av strypeffekten, river, remsar och drar. Sedan går jag in med stora arsenalen mellanrumsborsten nr 0,4 som rensar mellan gaddarna så Karius och Baktus yr all världens väg. Till sist gjorde jag den sista attacken: sköljningen med Listerin. Skön känsla att få avsluta hela den blodiga affären med att framkalla explosion i munhålan....

Ja, ni kan tänka er känslan att den natten sova med en mun som knappt gick att stänga.

Nästa dag hos Tandis tror man att denna frenetiska förbehandling inte ska märkas? Svårt att komma undan en eventuell lagning när man ligger där med en sjö av spott i stupen under 1000 watt av lampor. De tror väl dessutom att tandlossning är ett faktum med tanke på det röda tandköttet? Lite som hos frissan: "Näär klippte du dig seenast"? "Ja, det var nog förra måndan´...", svara jag.
Ja, nog gör man sig till ibland. Men jag tror kanske Tandis snarare föredrar mitt något överdrivna engagemang än det motsatta?

Himla goda bullar må ni tro...

Nu ska jag ta mig en till lussebulle innan middagen. Det blir köttfärssoppa med lök och morot, och med riven ost på toppen, gott bröd och en lättöl till mamma och pappa.

Ha det bra alla där ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar