tisdag 6 januari 2009

... avvänjning... cold turkey... frossbrytningar... livskrisen pockar på

Den ena livskrisliknande tanken efter den andra, känner mig som en av de svettiga, degiga, stissiga och patetiska kändisarna i programmet Celebrity rehab med Dr Drew. De som har de mest finurliga idéer på hur de kan slingra sig ur sina giftavvänjningar på ett smart sätt. (..och med betydligt mera svårflörtad droganvändning än en och annan chipspåse eller chokladbit i bagaget.)
Herregud är detta även vardagsdetoxens baksida så säg? Har inte vågat ringa det där sturska hälsofreaket med platinablonderat hårsvall (säkert erhållet endast genom kostförstärkande och hemligt preparat) för att konsultera henne vad gäller ev biverkningar. Jag vill ju inte framstå som någon okunnig amatör, tänk om hon svarar: nejhej du gammelgäddan, det kanske är svid och gnällkärringsjukan som pockar på så här på medelålderns höst.... Gaaaahhhh, jag sveper min hela liter av bajsfärgat brungrummel nästan innan lunchtid numera och hoppas att besvären hör till drycken och därmed förhoppningsvis övergående. Faan, jag slutade röka år 2001, cold turkey utan hjälp och letade bara gamla fimpar i ett par dagar efteråt, så mina nuvarande chokladcravings borde vara försvunna lagom till fredag?
Annars då? Ja, just nu känns allt som en enda stor jävla skitvecka. Att året behöver börja med att jag plötsligt måste tvivlar på allt i mitt liv! Jag vet ju inte om ni vet men jag har tagit 7,5 p i en distanskurs under hösten och har planer på att studera (om jag kommer in) heltid från hösten 2009, istället för att ställa mig i den inte allt för lockande arbetslöshetskön som leder till no where. Men en hel massa trassel och tjafsigt strul med min behörighet har satt allt i viloläge. Jag behöver göra arbetsprover till april och högskoleprovet i februari. Men nu orkar jag inget, förmodar att det inte bara är detoxens fel, jag känner mig helt fel ute på något vis? Irrar bara runt som en råtta i en bur. Ute på hal is. Känner mig orolig och rädd, instängd och utan positiv energi. Jag är vanligtvis en att räkna med när det gäller snack, kommentarer och inlägg men nu... vill bara sova, vara ifred, orkar inte knappt se tangentbordet, snubblar på orden, stavar fel... vill inte göra någon arg på kuppen.
Vet att januari är en pissig månad, trist, grå och världens ände. Snart kommer ljuset och plötsligt är luften fri och varm och lovande. Vi är lätta till sinnet och glada, uppspelta och positiva.
Men vad hjälper det nu, när jag behöver få känna detta NU, när jag har så mycket att göra med mig själv, för min egen del, för att lyckas och kunna ta chansen att äntligen kanske komma närmre en yrkesdröm. Eller åtminstone lite längre ifrån själsdödande och kreativlösa sätt att försörja min familj. Jag tror mig veta vad som skulle göra mig till en lyckans ost när jag kliver upp på vardagsmornar, har i stort vetat det mer eller mindre hela mitt liv, men alltid ignorerat mitt hjärtas röst... Vet föresten inte längre om det är så det känns, om mitt hjärta talar sanning. Vet inte längre om jag fått allt jag känner och önskar om bakfoten helt. Bara inbillat mig och hakat upp mig på ett spår som inte leder någonstans, iallafall inte till den lyckliga tillvaro jag föreställt mig? Har jag larviga och orealistiska idéer helt enkelt?
Jag gråter för mina barns skull: vem av de små vackra underbart snälla ljuva små änglar från himmelen förtjänar en sån här just nu tragisk och ledsam mamma som nu plötsligt i strax 43-års ålder fått en livskris lagom till bebisens ettårsdag. Jag vill ju verkligen så det gör ont i mig, måste bara orka vara en inspirerande trygg stabil närande bärande livsvägvisare med en oändligt aldrig sinande brunn av kärlek och kraft att ösa ur.... Men det känns som om jag inte orkar med deras rop på min konstanta och alltid uppmuntrande uppmärksamhet som jag borde. De blir ledsna och verkar tyngda då jag inte räcker till. Min brunn verkar tömd. Och det tunga stenlocket har hamnat snett.
Tack till er som orkar läsa mina tankar.

5 kommentarer:

  1. Men lilla gumman då :(
    Kanske kunde det hjälpa att prata med någon?
    Om du är säker på att det inte är bajsvattnet som spökar...för är det något man kan bli knäckt av så är det knepiga dieter *vet*

    Puss och kram!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Anna min vän,jag önskar att jag fanns närmare
    än mina 68mil bort till dig just nu!!!
    Livet är en gåta - ett mysterium helt enkelt, med massor av hinder på vägen att lösa..... Inte lätt att förstå alla gånger, inte heller finns det något manus att gå efter eller ett facit att rätta sig efter...
    Jag brukar själv också fundera på VARFÖR allting inte bara går som man vill - utan motgångar och krångel , smärtfritt - helt enkelt. VARFÖR ska man måsta må dåligt och möta alla dessa hinder på ens väg ???? Jag
    har inte något annat svar att ge än att "sånt
    är livet helt enkelt" ....... Och det är då man får plocka fram det hemliga artelleriet (som är så hemligt att man knappt vet att det finns själv........) "Mitt just då" när jag behövde det var en tidig morgon i mitten av december en frukost fika på
    Mekka med Agnetha ! Så mycket bättre jag mådde efter dom timmarna, en träff med en god vän att dela sina tankar och funderingar med.....En vän som kunde se saker och ting med sina ögon, som kunde ge mig ett annat perspektiv att se saker och ting på. Som peppade mig och gav mig hopp !
    Anna, kanske Frida kan stanna lite längre, avlasta dig en stund extra på dagen så att du kan få en tid till dig själv att bara tänka och försöka hitta igen din kraft och energi!
    Den finns där, men "när allt känns så mörkt och kallt" kan den vara svår att hitta igen....
    Det är bara du som vet vad som är rätt och fel för dig,det är inte konstigt med alla dina tankar-du måste bara ge dig tid till att gå igenom allt och därefter se villken väg du ska gå....Kanske behöver du hjälp, var inte rädd att be om den då.
    Jag tänker på dig och familjen,
    Många stora och värmande kramar!!
    Och du,låt mig veta om det är på något sätt som jag kan hjälpa dig.

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig fräsch layout du har gjort, toppensnygg! Strunta i den äckliga drycken och ta något som är gott!

    SvaraRadera
  4. Vilken fräsch layout du har gjort, supersnygg.Strunta i den där äckliga drycken och ta något som är gott i stället!

    SvaraRadera
  5. Fräsch layout! Strunta i den äckliga drycken ta något som smakar gott!

    SvaraRadera