tisdag 24 februari 2009

En ordskatt i nittioniokronorsklassen

Tänka sig ett mera innehållsrikt köp än synonymordboken med sina fullmatade sidor med ord av sällsamt skådat slag.
Vad får man idag för 99:- egentligen?

ett kilo frysta storräkor från Kina hos Ica Maxi
2 cigarettpaket
4 stycken pågenlimpor av finare slag
en ful blus på rean
ett par halvkassa torkarblad till bilen
9 liter bensin
2 fikabrickor med kaffe och dopp
eller en tur & returbiljett med tunnelbanan mellan centralen och Globen om man är utsocknes.
... jag valde istället "200 000 sätt att säga rätt på ett annat sätt", som rubriksättaren själv uttrycker sig på bokomslaget till denna skattkista av liktydigheter.

En magiskt kväll i den tystaste av kassaköer. Jag gick som i trans mellan hyllorna, fick verkligen hålla mig själv i kragsnibben för att inte få totalt köpfnatt där jag grävde bland titlarna. Ratade en del till förmån för annat. Jag har också andra bokpaket på väg genom svedala med posttjänst och små rara men mycket efterlängtade bokpaket att hämta hemma hos hjälpsamt boklangande människor med ena foten ute i verkligheten och ett hjärta av guld.
Foto: Scanpix

Årets bokklipp blev förutom de ni ser på den översta bilden en del memoarer: en av Göran P, den gamle sosserackarn, och Barack Obamas lilla storslagna för de entusiasmerande och välformulerade ordens skull, rosaskimrande prinsessböcker för de tiarafrälsta med sagolika drömmar om livet, hiskliga äventyr med pirater och banditer inträngda mellan svarta pärmar med skräckinjagande Jolly Rogervarning, konstnärliga handböcker innehållande skisstekniker med enbart pennan som verktyg, hur man kan Flyga Drake utan att tappa mark, en och annan bok om snälla feer vid namn Disa och Saga samt sist men säkerligen tyngst i årets välfyllda påsar: Norstedts uppslagsbok med sina 1 488 sidor och en matchvikt på nära två kilo lagom till ett lördagsmys från A till Ö, en skål chips och ett glas rött.

En bok att bita i. Sätta klorna i. Lägga vantarna på. Komma till skott med.

Men först ska jag nog tugga i mig synonymordboken, bara för er kära läsares skull...

1 kommentar:

  1. jag har inte tagit mig iväg på ngn bokrea än,
    men ska göra ett besök-alltid hittar man något
    litet fynd.

    SvaraRadera