måndag 2 mars 2009

Högaktiv hjärnverksamhet går på läge High Voltage Power Supply...(eller: Högskoleprovsångesten slår till)

Hur sjutton ska min konstnärligt fritänkande och spralliga hjärna någonsin kunna koncentrera sig vuxet och länge nog för att kunna fatta detta. Jag förstår knappt vad som står, är det riktigt meningsbyggnad, eller ren rappakalja där komplementplatsen sätter objekt och adverbial när de helt klart inte står som klara fundament utan bara skapar förvirring... Eller?
Och hur jävla många lila ränder kan man egentligen nu få av att ligga i poolen och dricka drinkar vid baren... eller vad var frågan?

"Vid en pool finns ett antal likadana solparasoller med röda, gula och lila ränder. Hur många ränder har ett sådant solparasoll?
1. 2/13 av ränderna är lila och det finns tre gånger fler röda än lila ränder. De återstående ränderna är gula.
2. Varje parasoll har 2 lila ränder, 5 gula ränder och 20 procent fler röda än gula ränder.

Tillräcklig information för lösningen erhålles
A. i (1) men ej i (2)
B. i (2) men ej i (1)
C. i (1) tillsammans med (2)
D. i (1) och (2) var för sig
E. ej genom de båda påståendena "


Nu går jag och tar en god kopp kaffe och funderar på saken.
Det är 26 dagar kvar till högskoleprovet... Tur att jag kan en heeeel massa annat smått och gott. Typ rita rosarandiga snorkråkor, föda barn och laga en tjusig Italieninspirerad trerättersmiddag på en tisdagkväll fast (nästan) alla bara vill ha välling och titta på Bolibompa.

1 kommentar:

  1. Jag hade svarat B, men tycker ändå att du kan en hel massa viktigare saker :)

    SvaraRadera