fredag 20 mars 2009

Myrstacken vaknar ...

Här i sörmland har ju verkligen våren anlänt under veckan som gick. Grusvägen är i stort sett oframkomlig p g a alla gröppor och lerfåror djupa som ett krondike ... Här behövs absolut 4xWheeldrive för att helskinnad ta sig över gärdet, till dagis och tillbaka. Solen har värmt frusna sinnen och fått vårglädjen att spira med full kraft. Det droppar, bliar, töar och sipprar i varje tuva av grönt. I mystacken uppe i skogen har butiken öppnat. Det jobbas på för fullt och fejas och donas - även om man är myra.
Jag går i ett rus av funderingar på min framtida sysselsättning. Jag omges av inspirerande och lustfyllda entreprenörer som brinner så att det hoppar över eldloppor på alla intill. Jag sprudlar och njuter av all positiv anda, där inget är omöjligt och livet är en snickarverkstad där allt går att sätta samman till något gripbart - helt klart värt att slå sig på tummen för, både en och två gånger.

Våren hjälper till med sina ljusa kvällar som lockar med extra tid att tänka, stöta och blöta allsköns idéer och påhitt: vare sig det gäller knoppbyte i en gammal gisten byrå som min far gjorde i slöjden, eller om det gäller lekstugemålning, rumsliga studiedrömmar, skrivarkurser för amatörer, Carl Larsson-inspirerade förkläden eller trädgårdsplanering - den ljusnande framtiden är vår. Bara goda ting bakom hörnet. Vart man sig i världen vänder.

På söndag fyller Mellanbebis tre år.
Bara tre år.
Hon kom nyss till oss egentligen, om man tänker efter hur fort åren går.
Och allt man kräver av dessa små; hänga upp sina kläder, ta sig kläder, skor och hårsnodd, äta med gaffel, kissa på toa och torka sig, sätta på sig trosorna rätt väg, kasta skräp i sopen, inte svälja tuggummit, inte äta alla karameller på en gång, plocka undan färgpennor, leksaker, inte leka under kranen "vattnet tar slut" ..., inte kasta papper och böcker på golvet, inte slåss, inte skrika, släcka lampor och vara snäll med lillasyster, svara i telefonen och duka bordet, och bara ta en bulle då man fikar .... Allt detta av någon som fyller tre år, hälften görs inte ens av personer fyllda fyrtio!!
Hon är en glädjespruta med sinne för humor, en fredsmäklare med pipan i bakfickan och talets gåva, en lortgris som gillar skit under naglarna och baken full av grus, en gosig pussgurka som tycker om att kramas och säga "mamma du är fiin, inte alls fuuul".
Vi älskar vår Mellanbebis och firar henne kungligt i dagarna tre med fiskdamm, gräddtårta och prinsessfest med småkompisarna.


Ett hjärta av snö växer fram...

Hon är en beundransvärd person i en liten skala.
Hon är komplett i sin lilla uppenbarelse.
Hon är en del av mig.

2 kommentarer:

  1. Ja jag är en duktig tjej på att äta köttbullar hihi.
    Ja men du är duktig som orkar plåga i dig en liten portion =)
    Men du är nog både mindre i maten och om magen än mig =)
    Det går i perioder hur mycket jag äter. Vissa perioder mycket, andra orkar jag knappt äta alls.
    Jag var så hungrig då jag var där,
    men det var jag inte efteråt kan jag lova =)

    Ja precis, små situationer som man liksom inte reflekterar speciellt över annars men som nu finns överallt.
    Ja minsta lilla sekund betyder något eftersom sorgen inte tar paus. Jo jag vet att jag ju måste fortsätta leva även om det känns som att leva kan betyda olika begrepp nu. Bara är typ.

    Du beskrev det så bra i hur det är för mig nu så det blev ju nästan att jag skrev av dig när jag svarade nu =) Men ville i allafall svara på att det är precis så det är. Taack.

    O tack för att du tycker jag är stark, det verkar endel tycka men själv känner jag mig inte så stark men det är väl för att det är jag som är i det kanske...
    O en jävel på att äta köttbullar ja. Mm de är goda.

    Alltså om jag kunde kommentera så bra på det inlägget du skrev om flickan, som du gjorde till mitt senaste inlägg... men näe.
    Du skriver så rackarns bra.
    Och hon är så söt...
    Tack o ha en mysig helg! Kram =)

    SvaraRadera
  2. Vad fint du skriver *tårögd*
    Grattis till en duktig liten treåring!!!

    SvaraRadera